Actualisatie Master Health Care & Social Work

Zoëzi Opleidingsadvies draagt bij aan een actualisatie van het curriculum van de Saxion masteropleiding  Health care & Social Work. Deze master is een tweejarige deeltijdopleiding. Ze leidt professionals op tot generalistische specialisten die weten wat er binnen het domein zorg en welzijn speelt. Binnen deze master is ook een studieroute Technology en Innovation (T&I) te volgen. […]

Zoëzi feliciteert AOG TSM Business School

Het auditpanel betreffende de accreditatie van de opleiding Executive Master in Business Administration van TSM business school gaf een goede terugkoppeling aan de opleiding. Eveneens kwam er een positieve beoordeling van de toets nieuwe opleiding voor de Hbo master MBA Innovation & Leadership van AOG school of management. Hilde ter Horst van Zoëzi droeg, als lid van […]

Zoëzi is verhuisd

Zoëzi Opleidingsadvies is verhuisd naar het mooie kantorencentrum Villa Rozendaal in hartje Enschede. Per 1 januari 2019 is ons nieuwe adres: Zoëzi opleidingsadvies M.H.Tromplaan 9 7511 JJ Enschede Een mooie start van 2019 voor ons, wij kijken er naar uit! Wij wensen jullie ook een goede start en een mooi, gelukkig en gezond 2019 toe. […]

Effectieve Leerstrategieën – Posters over leren

Via de website van X, Y of Einstein vond ik een serie van 6 posters over leren. Ze omvatten werkwijzen die het leerproces bevorderen. Onderwijskundige inzichten zijn vertaald naar concrete leerstrategieën over het verzamelen en opslaan van nieuwe kennis, het koppelen van kennis aan concrete voorbeelden, het plannen van leren en samenwerken met anderen. Op […]

Talentontwikkeling in het Nederlands onderwijs

Het Nederlands onderwijssysteem een van de beste schoolsystemen, en tegelijkertijd zijn scholieren “nergens ter wereld zo ongedisciplineerd, onverschillig en ongemotiveerd als in Nederland” (Volkskrant, 26 mei 2016). Het is een opvallend resultaat van een kwaliteitsonderzoek naar het Nederlands onderwijssysteem, uitgevoerd door OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Wat een bijzondere paradox! Immers, hoe kan […]

SMART of FUZZY?

“Leerdoelen formuleren is bureaucratie” of “Ik heb maar beperkt de tijd, waarom zou ik leerdoelen formuleren, ze zitten wel in mijn hoofd”. Dit soort opmerkingen hoor ik met enige regelmaat. En hoewel ik het wel begrijp, er is veel te doen in beperkte tijd, levert het stellen van doelen een positief effect op leren (Hattie, […]

Afstuderen in het HBO

Op 17 maart organiseerden het Kennisplatform Examinering in het Hoger Onderwijs (EHON) en CITO een kennisdag. We waren te gast bij de hogeschool Inholland te Haarlem. Een docent van een HBO bachelor opleiding presenteerde voorlopige bevindingen van de pilot naar aanleiding van het “Protocol Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO”. Dit protocol maakt […]

Examencommissies in de spotlights!

Op 21 en 22 september draagt Hilde ter Horst bij aan een nieuwe scholing voor examencommissieleden door de Vereniging Hogescholen. Voor informatie en inschrijving klik hier. Op 14 oktober organiseert Medilex een studiedag “Examencommissies onder de loep”. Hilde ter Horst geeft een presentatie over het borgen van toetskwaliteit. Voor informatie en inschrijving klik hier. De […]

Dilemma tussen dichttimmeren en timmermansoog

Het rapport “Beoordelen is mensenwerk” (Vereniging Hogescholen, 2014) beschrijft resultaten van een onderzoek naar mogelijkheden voor landelijke protocollen voor het beoordelen van (kern) werkstukken in het Hoger Onderwijs. Een van de dilemma’s die wordt genoemd, is die van “dichttimmeren versus timmermansoog”. Om de intersubjectiviteit tussen beoordelaars te verkleinen, is de laatste tijd hard gewerkt aan […]