Hilde ter Horst nieuwe voorzitter examencommissie Schouten & Nelissen

Als extern lid van de examencommissie is Hilde ter Horst nu drie jaar betrokken bij Schouten University of Applied Sciences. Per 1 maart neemt zij de voorzittershamer over van Eric Verbiest. Schouten University of Applied Sciences richt zich op de ontwikkeling van mensen in organisaties. SU biedt flexibele, modulaire, NVAO geaccrediteerde masters voor professionals. SU onderkent […]

Studenten master leren & innoveren ronden module assessment af

De module Effectief onderwijzen en leren: assessment van de master Leren & Innoveren van Saxion werd verzorgd door Annemiek Metz en Hilde ter Horst van Zoëzi Opleidingsadvies. De tweejarige master richt zich op docenten die aan de slag willen met het verbeteren en ontwikkelen van het onderwijs in hun eigen school, opleiding of academie. In de […]

Nieuwe groep SKE deelnemers van start op de Universiteit Twente

Op de Universiteit Twente is de tweede groep medewerkers van start gegaan met een SKE traject. Hilde ter Horst is vanuit Zoëzi bij deze scholing betrokken als ontwerper van de scholing, trainer en beoordelaar. SKE staat voor Seniorkwalificatie Examinering. Het traject beoogt de deelnemers te professionaliseren in het leveren van, bijdragen aan en borgen van […]

Zoëzi Opleidingsadvies vernieuwt!

Met ingang van 1 januari 2018 vormen Annemiek Metz, Norine Kollenhof en Hilde ter Horst de maatschap Zoëzi Opleidingsadvies. Met deze bundeling van krachten maken we optimaal gebruik van elkaars expertise om doelgericht en veelzijdig vraagstukken op het gebied van opleiden, leren en ontwikkelen aan te blijven pakken. We hopen, net als afgelopen jaren, de […]

Het Tromphuis

Zoëzi heeft haar intrek genomen in Het Tromphuis in Enschede. Een authentiek gebouw met moderne kantoorruimtes. Zoëzi intensiveert hiermee ook haar samenwerking met Format Educa-producties en Columba Advies. Mooie ontwikkelingen!

Meesterlijk interveniëren

Zoëzi is ook zelf nooit uitgeleerd. Bij “Het Balkon”  volgt Hilde ter Horst een leergang interventiekunde. Verandervraagstukken op het snijvlak van individu, groep en organisatie staan centraal. Deze vraagstukken worden bekeken vanuit een brede invalshoek: individu- en systeemgericht, met oog voor inhoud en proces, met aandacht voor onbewuste patronen, met inzicht in oppervlakte- en dieptestructuur. […]

Effectieve Leerstrategieën – Posters over leren

Via de website van X, Y of Einstein vond ik een serie van 6 posters over leren. Ze omvatten werkwijzen die het leerproces bevorderen. Onderwijskundige inzichten zijn vertaald naar concrete leerstrategieën over het verzamelen en opslaan van nieuwe kennis, het koppelen van kennis aan concrete voorbeelden, het plannen van leren en samenwerken met anderen. Op […]

Talentontwikkeling in het Nederlands onderwijs

Het Nederlands onderwijssysteem een van de beste schoolsystemen, en tegelijkertijd zijn scholieren “nergens ter wereld zo ongedisciplineerd, onverschillig en ongemotiveerd als in Nederland” (Volkskrant, 26 mei 2016). Het is een opvallend resultaat van een kwaliteitsonderzoek naar het Nederlands onderwijssysteem, uitgevoerd door OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Wat een bijzondere paradox! Immers, hoe kan […]

De Zandbak – Zomerfestival over leren

Op 25 en 26 augustus wordt in Zenderen het zomerfestival De Zandbak georganiseerd. In dit festival staan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leren centraal. Het is bedoeld voor bijvoorbeeld leidinggevenden, trainers, coaches en HRD- en onderwijsprofessionals. In rondes worden verschillende workshops gegeven waarin interventies, visies en inspiratie wordt geboden op het gebied van leren, persoonlijke […]